maandag 5 augustus 2013

Beachy haar: Bumble and Bumble Surf Spray


Beachy haar, ik ben er gek op. Na een dagje strand, vind ik mijn haar geniaal mooi. Er zit textuur en beweging in. Maar na elk strandbezoek spoel ik zorgvuldig al het zand en zout weg, want zout is niet zo gezond. Met enorm veel pijn in het hart natuurlijk zie ik mijn mooie lokken smelten als sneeuw voor de zon of als zout voor water. 

Ik ging op zoek naar alternatieven uit een flesje. Eerder testte ik de L'Oreal Matt & Messy *review*. Dit product was het enige dat toen binnen handbereik lag en beschikbaar was. Stiekem wou ik toen al de Bumble and Bumble Surf Spray, maar ik kon m nooit op de kop tikken. 

Mijn laatste Sephora bezoek in Frankrijk *shoplog* verraste me aangenaam. Al kuierend door de winkel, botste ik op een counter van Bumble and Bumble. In no time scande ik al de flacons, plukte ik de Salt Spray er tussenuit, en snelde ik me als een tornado naar de kassa. De Salt Spray was eindelijk van mij!


De flacon heeft een handige verstuiver. In tegenstelling tot de L'Oreal Matt&Messy verstuift deze een veel fijnere nevel. Bumble and Bumble heeft tevens dat specifiek oma-elnett geurtje niet dat de L'Oreal Matt&Messy wel heeft. Voor de rest vind ik de producten identiek. Zowel L'Oreal als BB geven mijn haar geen beachy lokken, daar is het te stijl voor. Maar ik heb precies wel meer textuur, volume bij de haaraanzet en ik kan een wasbeurt probleemloos een dagje uitstellen. 

Hoe gebruik ik de BB Salt Spray? Op handdoekdroog haar verstuif ik wat product bij mijn haarwortels. Dan droog ik met de haardroger mijn haarwortels, met mijn hoofd hangend naar beneden. Eerst op de warm-stand van de haardroger, dan op de koud-stand. Tegen dan is mijn haarlengte ook al wat droger, dus tussen handdoekdroog en droog. Dan verstuif ik over de lengte wat product, blaas ik er nog wat op met de haardroger terwijl ik in mijn haar "knijp". Voor het compleet droog is, draai ik mijn haar in enkele slordige dotjes om dan na enkele momenten terug los te maken. Natuurlijk probeer ik de dotjes er zo lang mogelijk in te laten zitten, afhankelijk van over hoeveel tijd ik beschik. Eenmaal ik de dotjes los maak, heb ik precies wat golven in mijn haar. Geen superbeachy golven zoals in de reclame, maar er zit degelijk wel beweging in. I like it.

Persoonlijk vind ik de werking van Bumble and Bumble Salt Spray erg gelijkaardig aan L'Oreal Matt&Messy. Het verschil zit volgens mij in de fijnere verneveling en het gebrek aan straf geurtje. De werking vind ik zo goed als identiek. Toch vind ik Bumble and Bumble een meer verfijnd resultaat geven.

Als je van nature al wat beweging en slag hebt in je haren, zal het effect natuurlijk meer uitgesproken zijn. Bij stijl haar heb je waarschijnlijk, zoals mij, enkel wat meer definitie en beweging. Extra volume aan de haaraanzet alsook een wasbeurt eventjes uitstellen vind ik afgeleide voordelen.

O ja, als je je haren kamt, is het grootste effect eruit. Dus voorzichtig ontrafelen met de vingers als je niet opnieuw wil aanbrengen en product opstapelen.

Als ik naar de prijs kijk, denk ik niet dat ik de Bumble and Bumble Salt Spray snel opnieuw zal kopen, ook al vind ik die erg fijn. L'Oreal Matt&Messy kost nl. rond de 5euro, BB Salt Spray 27euro. Toni&Guy maakt ook een zoutspray, dit wordt mijn volgens slachtoffer. Toni&Guy is in Nederland gewoon in Etos te koop, dus bij mijn volgend buitenlands bezoek, hoop ik die te scoren. Als de alternatieven een gelijkaardig resultaat geven, stap ik over, anders moet ik wel opnieuw de Salt Spray aanschaffen.

De spuitflacon bevat 125ml en kost 27euro. Bumble and Bumble is verkrijgbaar in Cosmeticary Antwerpen en Beautyqueen Gent. Mijn exemplaar kocht ik in Sephora in Rijsel.