donderdag 18 oktober 2012

Wimpers krullen met de wimperkruller.

Onlangs besloot ik dat ik mijn wimpers toch maar wat aan de rechte kant vond. Ik ging mezelf een wimperkruller of wimperkrultang kopen om daar iets aan te doen. Na me verdiept te hebben in de wereld en literatuur van de wimperkrullers, besloot ik de Tweezerman Klassieke Wimperkruller te kopen in de IciParisXL. Mijn tweede keuze, maar wel gemakkelijk verkrijgbaar in de winkel. Ik huppelde vrolijk en vastberaden door de winkelstraat en stopte onderweg in het Kruidvat. Ik zou er een koekje en drinkje kopen. Maar wat zag ik daar, vlak voor ik aan de koekjes passeerde: Kruidvat's eigen merk Beauty Essentials wimperkruller.


Ik weet het, dit ziet er echt uit als een marteltuig, maar dat is het niet. Indien je het correct gebruikt, zou je met dit gereedschap een prachtige oogopslag kunnen creëren. Je ogen zouden opener ogen en je zou er een frissere blik van krijgen. Niemand past daarvoor, ook ik niet.

 

Zonder ook maar een seconde te twijfelen, kocht ik deze en ging ik die zo-snel-als-een-raket thuis gaan testen. IciParisXL was al lang uit mijn gedachten verdwenen. Ik friste de vakliteratuur op die ik had doorgenomen inzake het wimperkrullen en begon eraan.

Zoals het hoort, deed ik mijn mascara uit, liet ik mijn wimpers opdrogen en begon ik aan het krullen. Krullen met mascara kan namelijk je wimpers sterk beschadigen en je wimpers doen afbreken. De krulprocedure zou in drie stappen verlopen. Eerst zou je de krultang heel dicht bij de wimperaanzet enkele seconden aandrukken, dan enkele seconden in het midden om als laatste de uiteinden te krullen. Erna fixeer je de boel met waterproof mascara.

Ik begon eraan maar ontdekte al snel dat ik wat minder werk zou hebben. Mijn wimpers zijn precies te kort om er drie keer de kruller in te zetten. Tweemaal zou volstaan. Daarbovenop heb ik al een fikse natuurlijke krul vlak aan mijn wimperaanzet dus zou ik enkel tussen het midden en de uiteinden nog een krul kunnen zetten.

Eerst test ik of de kruller bij het sluiten volledig aansluit op het siliconen strookje. Heel belangrijk, ik wil niet letterlijk mijn wimpers ervan knippen. 


Na deze controle open ik de tang volledig en breng die naar mijn oog toe. Rustig knipper ik mijn volledige wimper erin, je wil niet dat er haartjes tussen het mechanisme terecht komen of als rechte plukjes onbehandeld blijven. Voorzichtig knijp ik de kruller toe, zodat ik geen huid meeheb. Ik houd enkele seconden de kruller vast, los eventjes en herhaal snel nog eens de routine. Ik gun mijn ogen wat knippertijd. Je wil dit niet doen terwijl de kruller er nog aan hangt en dan wimpers meetrekken. Onmiddellijk na het krullen breng ik waterproof mascara aan. Tijdens het aanbrengen van de mascara duw ik mijn wimpers nog wat in de juiste richting en houd ik ze wat tegen zodat ze naar wens opdrogen.

 

Waaw, een krultang had ik niet per se nodig, maar wat is het eind-effect mooi. Een erg groot verschil is er niet. Ik neem enkel waar dat mijn wimpers intenser gekruld zijn.


Ik ben erg tevreden van dit exemplaar. Volgens de vakliteratuur en mijn proefondervindelijk onderzoek, zouden de siliconen strookjes in de kruller zorgen voor het type krul. Deze strookjes zien er echt o.k. uit. Ze zijn breed, erg zacht en veren goed terug. Dit budget gereedschap zet dus geen rechte knik in mijn wimpers, maar geeft ze net een natuurlijke en gebogen krul.

Een andere belangrijke parameter is de curve van de 'knijpers'. Deze moeten de natuurlijke kromming van je oog volgen. Zo vermijd je dat je je ooglid vastklampt of niet tot vlak aan de wimperaanzet kan gaan krullen. Deze kruller is precies gekromd naar de vorm van mijn ogen.
Tevens moet de kruller ook goed open kunnen, zodat je je wimpers er makkelijk door kan steken.


In de verpakking zitten nog twee extra siliconen strookjes. Je zou die regelmatig moeten reinigen en elke drie tot zes maand vervangen. Of als je ziet dat ze niet meer even flexibel of netjes zijn zoals in het begin. Je wil geen vuile voorwerpen dichtbij je ogen brengen of met beschadigde werktuigen aan je ogen en wimpers prutsen.


Een krultang zelf zou een levensduur tot twee jaar hebben. Deze zou door het gebruik ontregeld kunnen raken, waardoor de twee bewegende delen niet meer zouden aansluiten op elkaar en voor ongelukjes zouden kunnen zorgen. Ik denk dat je vooral je gezond verstand moet gebruiken...

Deze kruller zal ik niet dagelijks gaan gebruiken, want dat neemt toch wat tijd in beslag en wil ik mijn wimpers ook wel wat rust gunnen. Maar als ik me opmaak, neem ik die sowieso mee in mijn routine. Ik raad deze kruller aan iedereen aan die rechte wimpertjes heeft of net dat tikkeltje meer open oogopslag wenst.



De Tweezerman testte ik nog niet, maar Kruidvat's Beauty Essentials krult mijn wimpers voldoende. En eerlijk, ik zou niet weten hoe meer of anders ik die gekruld zou wensen, dus laat ik de Tweezerman, voorlopig toch, links liggen. Daarbovenop komt nog eens het feit dat hij erg budget vriendelijk is. Hij maakt deel uit van het vaste assortiment en kost maar 1,79 euro.