maandag 4 februari 2013

L'Oreal Matt & Messy

Zoals ik al eens schreef, heb ik erg lang en van nature stijl haar. De meeste dagen ben ik daar erg tevreden mee, maar soms zou ik wat meer 'shwung' willen zien. En helaas gebeurt dit niet van nature. Op enkele UK blogs las ik over de Bumble and Bumble Surf Spray. Dit is een stylingproduct dat natuurlijk beachy lokken zou creëren. Helaas is dit in ons Belgenlandje niet zo gemakkelijk te verkrijgen en ging ik op zoek naar een equivalent. Ik stootte op de L'Oreal Studio Matt & Messy Shine-Free Sea Salt Spray. Dit is dan ook mijn derde holy grail haarroutine product geworden, naast de Yes To Carrots shampoo (review) en L'Oreal Mythic Oil (review).


Het idee is dat deze spray zeezout bevat en je de lokken geeft alsof je net in de zee gezwommen hebt en je haren aan de zon gedroogd hebt. Dit doet de spray ook. Op handdoekdroog haar verstuif je de spray in je lokken en al drogend met de haardroger kneed je je lokken in model. De spray ruikt precies naar L'Oreals alom bekende Elnett haarspray, maar na het verlaten van de badkamer is die geur ook verdwenen. Jammergenoeg is het effect bij mij even verwaarloosbaar als wanneer ik dit daadwerkelijk ook meemaak tijdens een zomerverlof op het strand. Mijn stijle haren 'klitten' dan wat samen en mijn haar heeft wat meer textuur, maar meer gebeurt er niet. Op zich vind ik het effect wel mooi, maar ik had graag wat meer willen zien. Mijn moeder heeft van nature licht golvend haar en zij bekomt wel het effect dat ik graag had gezien: haar lokken golven meer, zijn meer gedefinieerd en hebben in het algemeen meer textuur.

Toevallig ontdekte ik dat ik deze spray eigenlijk anders kan gebruiken, zo werd deze ook meteen een holy grail. Op de volgende manier gebruik ik hem ook wekelijks: Ik verstuif de spray op handdoekdroog haar in mijn haarwortels en droog mijn haren met de haardroger terwijl ik mijn hoofd naar beneden laat hangen. Wat er dan ontstaat is een heleboel volume aan de haarwortels dat er daadwerkelijk in blijft tot de volgende wasbeurt. Tevens heb ik het gevoel dat mijn haar minder snel vettig wordt. 


Deze spray geeft me dus niet meteen sexy beachy lokken maar eerder erg veel volume aan de haaraanzet- en wortels en extra tijd tot een volgende wasbeurt. En stiekem ben ik daarmee heel erg tevreden. Lange en stijle haren die door het gewicht wat doorzakken krijgen opnieuw volume aan de wortels, terwijl van nature golvende haren meer definitie en textuur verwerven. Opnieuw een aanrader dus.

De L'Oreal Studio Matt & Messy Shine-Free Sea Salt Spray bevat 150ml, kost 4,79 euro en is verkrijgbaar bij Kruidvat.

*Update*
Sinds het schrijven van dit artikel, is de prijs gestegen. De prijs bedraagt in juli 2013 rond de 5,49 euro.
Voor een vergelijking tussen gelijkaardige producten, klik *hier*.