zondag 14 oktober 2012

La Roche-Posay: Lipikar Xerand

De natuur heeft me een vrij droge huid geschonken. Daar heb ik voornamelijk in de winter last van, net zoals vele anderen. Droge handjes en pijnlijke kloven, kennen we allemaal wel.

Om mezelf goed voor te bereiden op de koude wintermaanden, ging ik alvast op zoek naar de beste handcrème. Dankzij het frisse herfstweer, is de simulatie ook relatief realistisch, helaas (pindakaas). Stiekem wou ik dat het nog boven de 20graden en onbewolkt was. Wat houd ik van de zon en de zomer...



Ik kocht de handcrème van La Roche-Posay. Zoals we van dit merk gewoon zijn, heeft dit smeertje ook een aparte naam meegekregen, namelijk 'Lipikar Xerand' - Avec de l'eau thermale de La Roche-Posay. Ik ben wel benieuwd waarnaar al die, op het eerste oog bizarre namen, van La Roche naar verwijzen. Er moet absoluut iets achter zitten.


De crème zit in een kleine tube, die 50ml bevat. Op zich een goed concept: loopt niet per ongeluk uit in je handtas, hygiënisch, simpel te doseren, ...

Op de achterkant van de verpakking valt het volgende af te lezen:
Herstellende handcrème. Zonder parabenen. Voor zeer droge handen. Indicaties: beschadigde en droge handen. Eigenschappen: De zeer droge en beschadigde handen worden gekenmerkt door een verandering van de huidbarriere die veroorzaakt werd door herhaalde agressies (klimaat, frequent wassen, ...). Lipikar Xerand herstelt de huidbarriere dankzij hydraterende en herstellende bestanddelen. Beschermt de epidermis tegen externe agressies. Dringt onmiddellijk in. Niet vet. Gebruik: Zo vaak als nodig op de handen aanbrengen. Masseren tot het product volledig is ingedrongen. Uitwendig gebruik. 

Ik las de achterkant en maakte een vreugdedansje. Precies wat ik nodig heb, dacht ik!

Wat waren nu mijn bevindingen na deze crème een week gebruikt te hebben?
De crème zelf is erg romig van structuur en aan de dunne kant. Hij smeert heel goed uit en trekt enorm snel in. Deze laat dus absoluut geen vettig laagje achter. Mijn bevindingen kloppen tot nu toe met wat beweerd wordt op de achterkant van de verpakking. Tevens heeft dit smeertje een heel subtiel en lekker geurtje. Deze ruikt niet naar perziken of aardbeien maar eerder gesofistikeerd en licht. Precies zoals ik het graag heb.



De crème is voedend genoeg voor mijn droge winterhandjes. Al denk ik dat iemand met erg droge handen misschien toch een meer voedende handcreme beter kan gebruiken. Met deze Lipikar Xerand vond ik alvast m'n holy grail in handverzorging. Ik masseer er ook mijn nagelriemen mee. Als ik geen nagellak draag, merk ik ook dat mijn nagels genieten van de extra hydratatie. Mijn back-up ligt alvast al klaar.


Deze handcrème kost rond de 6euro en is te koop bij de apotheek of de betere drogisterij. De tube bevat 50ml.