donderdag 14 februari 2013

Fysiologische micellaire oplossing: La Roche-Posay vs. Bioderma


Wat is een fysiologisch micellaire oplossing? 
Het is een reiniging voor de gevoelige huid, inclusief de ogen. De oplossing ziet eruit als water, even transparant en vloeibaar. De oplossing bevat micellen. Micellen zijn simpel gesteld kleine deeltjes die gek zijn op allerlei vuiligheid. Ze binden enkel en alleen aan de vuiligheid. Daardoor laten ze je huidoppervlak en natuurlijke, huid-eigen stoffen met rust. Op deze manier wordt huid op een erg zachte en milde manier gereinigd, zonder een trekkerig, droog of geïrriteerd gevoel achterna te laten. Ook niet-waterproof make-up wordt door dit goedje gesloopt.

Te reviewen producten:
Twee concurrerende bedrijven bieden o.a. zo een fysiologisch micellaire oplossing aan: Bioderma en La Roche-Posay. Bioderma's Crealine H20 wordt wereldwijd op beautyblogs en door youtube beauty-guru's de achtste hemel in geprezen. La Roche-Posay's Solution Micellaire Physiologique leerde ik kennen via een staaltje van wel 200ml groot. Persoonlijk wist ik niet of ik beter af was met LRP, omdat er daar enkel en alleen over Bioderma geblogd wordt. Ik vond geen vergelijkingen online, dus besloot ik die zelf te maken. Ik vroeg me af of Bioderma echt zo een heilig watertje is.


Wat verwacht ik van een micellair water?
Een micellair water moet in eerste instantie mijn huid grondig reinigen. Daarbij moet dit op een erg milde en zachte manier gebeuren. Mijn huid mag achteraf absoluut niet trekkerig aanvoelen, geïrriteerd zijn of tekenen van uitdroging vertonen. Daarbovenop wens ik het gevoel te hebben dat mijn huid zelfs een tikkeltje verzorgd geweest is.
In tweede instantie wens ik make-up er gemakkelijk, zonder al te veel boenwerk en grondig te verwijderen. Het product mag niet in de ogen prikken, mag me geen wazig zicht aanmeten als geen vettig laagje achterlaten.

Worden de verwachtingen ingelast i.v.m. de huidreiniging? 
Ik heb het gevoel dat zowel Bioderma als La Roche-Posay mijn huid grondig reinigen. Of ik nu wel of geen BB-cream en/of blush draag, de klus wordt geklaard met een wattenschijfje. Na het reinigen, voelt mijn huid rustig en zacht aan. Op het etiket van LRP staat er dat je het product kan aanbrengen met een watje en niet hoeft te spoelen. Dit geeft me eigenlijk het meest hydraterend en tegelijk verfrissend gevoel. Terwijl de gebruiksaanwijzing van Bioderma stelt dat je je gezicht best volledig droogdept. Dit deed me denken dat de eventuele verzorgingswaarde van Bioderma zo goed als afwezig is. Op het einde van de rit maken deze gebruiksaanwijzingen, volgens mij, niet erg veel uit. Beide producten vind ik goed presteren.

Hoe presteren beide bij het verwijderen van make-up?
Natuurlijk hangt dit af van de hoeveelheid en type make-up die je dagelijks eraf wil halen. In mijn geval gaat het om niet-waterproof mascara en nude tinten oogschaduw. Ik doordrenk een watje en laat het 30 seconden op mijn ooglid rusten. Ik wrijf de make-up weg en moet erna drie tot vier keer wrijven tot alle restjes weg zijn.  Bij LRP is er geen spoor meer van oogmake-up. Als ik Bioderma gebruik, blijft er nog een grijze waas over, mijn mascara is weg, maar het watje wrijft precies het zwart wat uit. Met een tweede watje is dit wel eenvoudig en snel opgelost. Geen een van beide prikt in de ogen, bezorgt me een wazige blik of laat een vettig laagje achter. Mijn voorkeur voor make-up reiniging neigt dus meer naar La Roche-Posay, enkel omdat die sneller werkt.

LRP heeft een licht en neutraal geurtje, precies subtiele snoepjes, maar toch niet te zoet. Bioderma TS is parfumvrij, dit betekent niet geurloos. Er is geen overweldigende of doordringende geur, maar je ruikt precies wel lichtjes de ingrediënten. Niet dat het stoort, maar de volgende keer opteer ik sowieso voor de niet-TS versie die niet parfumvrij is.

Besluit
Op het gebied van huidreiniging vind ik beide producten erg goed. Ze doen beide wat ze horen te doen. Wat make-up afhalen betreft, vind ik dat La Roche-Posay het taakje sneller klaart met m'n huidige make-uproutine, waar ik *hier* al over schreef. De keuze is dus volgens mij echt persoonlijk, ook al vind ik dat hun werking erg gelijkaardig is.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat  uit naar LRP. Het subtiel geurtje vind ik leuk, het feit dat ik het product laat opdrogen op mijn gezicht vind ik erg aangenaam, net zoals het snel slopen van mijn make-up. Wat me ook opviel is dat als ik mijn gezicht gereinigd heb met de Bioderma, er een bitter smaakje op mijn lippen achterblijft. Met LRP heb ik daar absoluut geen last van.
Bij deze wil ik Bioderma absoluut niet afbreken. Het product is in het algemeen minstens even goed, alleen geniet het mijn voorkeur niet om bovengenoemde redenen.

De prijs van Bioderma Crealine H2O bedraagt rond de 18euro voor 500ml. La Roche-Posay fysiologische micellaire oplossing bevat 400ml en kost rond de 15 euro. Er bestaan van Bioderma ook nog kleinere verpakkingen van 250ml en 100ml. La Roche-Posay wordt tevens aangeboden in een flacon van 200ml. In Belgie kan je ze terugvinden bij iU of je apotheek. In Frankrijk zijn deze merken te koop bij de apotheek en daarbij ook goedkoper dan bij ons. De minimumprijs voor beide bedraagt rond de 10 euro. In Frankrijk is de Bioderma dus goedkoper (zelfde prijs, meer product dan LRP), daardoor opteren volgens mij al de beautyguru's ervoor, gezien de werking zo goed als identiek is met deze van LRP.