donderdag 25 juli 2013

Beachy haar, het hele jaar door.


Alle drie de sprays worden op dezelfde manier aangebracht. Ofwel verstuif je de zeezout spray op bijna-droog haar om dan in model te brengen met de fohn of je haren in knotjes te laten drogen, ofwel verstuif je op droog haar en laat je de lucht of wind het werk doen.

Mijn haar is van nature erg stijl. Persoonlijk bekom ik het beste resultaat als ik de spray op net-geen-droog haar verstuif. Dan verdeel ik mijn haar in kleinere plukjes die ik dan dot kleine knotjes draai. Eenmaal het droog aanvoelt, laat ik de knotjes los en zit er iets van slag in mijn haren. De waves blijven erin tot ik ze eruit kam.

De drie zoutsprays doen mijn haren stug aanvoelen, vandaar waarschijnlijk dat er ook textuur en fixatie is van mijn lokken. Om uitdroging te vermijden, want het is toch wel een beetje zout dat je op je haren doet, en om mijn haren hun verzorging te geven, breng ik haarolie aan, vooraleer ik een zoutspray verstuif. Dus eerst wassen, wat handdoekdrogen, dan breng ik haarolie aan in de lengtes en de puntjes en kam ik mijn haren goed door. Vervolgens geef ik mijn haren de tijd om nog wat droger te worden of blaas ik ze droog tot ze bijna droog aanvoelen, dus nog net wat vochtig zijn. Dan kam ik nog eens mijn haren door. Tot slot breng ik de zoutsprays aan, zoals hierboven aangegeven.

Mijn haren kam ik tussendoor niet, eigenlijk enkel vlak voor en vlak na een wasbeurt om een optimaal resultaat te behouden. Het effect van het product vermindert of verdwijnt na een kambeurt, een beetje zoals als je je haren doorkamt nadat je ze gefixeerd hebt met haarlak.

Ik testte drie zout sprays uit:
  • Got2Be Beach Babe Mermaid Look Texturizing Salt Spray
  • L'Oreal Matt & Messy Shine-Free Sea Salt Spray
  • Bumble and Bumble Surf Spray

Ze werken aldus alledrie op een erg gelijkaardige manier. Ze verschillen namelijk wel in geur en effect. Dit bespreek ik in wat hierna volgt.

Got2Be Beach Babe Mermaid Look Texturizing Salt Spray
200ml - 6,99 euro - Kruidvat
De geur van de Mermaid Look Texturizing Salt Spray is een typisch "kappersproduct"-geurtje dat na het aanbrengen verdwijnt.
De Got2Be bezorgt de haren een erg natuurlijk slag, haren gaan niet klitten. Er is precies geen product in het haar en verzwaart de lokken niet. Toch vind ik dat het effect erg subtiel is, naar de afwezige kant toe dan. Ik merk weinig verschil in de al dan niet aanwezige slag, moest ik geen product in mijn haren hebben. Het enigste verschil misschien, vergeleken met product-vrije lokken, is dat er precies wat fixatie is. 

L'Oreal Matt & Messy Shine-Free Sea Salt Spray
150ml - 5,19 euro - Kruidvat
De geur is een erg aanwezige "elnett"-geur die pas met een wasbeurt verdwijnt. Persoonlijk vinden ik, en the boyfriend, dit niet zo aangenaam. Hij noemt dit een 'oude-meme-geur'.
De Matt & Messy bezorgt de haren een erg natuurlijk slag. Daarbovenop gaan de haren niet klitten. 
Deze Sea Salt Spray zorgt het meest voor volume aan de haarwortels. Voor mijn haarlengtes doet deze meer dan de Got2Be Beach Babe Mermaid Look Texturizing Salt Spray, maar toch vind ik het effect te weinig aanwezig. Uitgebreid review kan je *hier* lezen.

Bumble and Bumble Surf Spray
125ml - 27euro - Sephora.fr, Beautyqueen Gent en Cosmeticary Antwerpen
Bumble and Bumble heeft een fijn subtiel parfum-geurtje dat kort na het aanbrengen verdwijnt.
De Surf Spray bezorgt mijn lokken het meest uitgesproken effect van de drie. De beachy waves zijn erg uitgesproken en aanwezig. Er is textuur en fixatie op een erg natuurlijke manier. Een nadeel is als je door je haren gaat met je vingers, voelen je vingers sticky aan. Ook hebben de lokken haren die tegen mijn rug wrijven, een aanleg tot klitten. Dus van tijd tot tijd eens met mijn vingers er tussen door gaan, is geen overbodige luxe. Daardoor dat ik ook ontdekte dat er wat product aan de vingers blijft hangen. Mijn beachy lokken zien er tegen de eerstvolgende wasbeurt nog steeds mooi uit, niet even mooi als de eerste uren na het aanbrengen, maar wel nog steeds voldoende mooi.

Besluit
Mijn favoriet is zonder twijfel de Bumble and Bumble Surf Spray. Het effect is gewoon het mooist en meest zichtbaar of aanwezig, maar toch op een natuurlijke post-strand manier. Got2Be Beach Babe Mermaid Look Texturizing Salt Spray en L'Oreal Matt & Messy Shine-Free Sea Salt Spray vind ik erg vergelijkbaar qua resultaat. Misschien is deze van L'Oreal net iets beter dan Got2be, er is precies wat meer fixatie en textuur. Anderzijds vind ik het effect van Got2Be erg natuurlijk ogen doordat er geen klitten of beginsels van natuurlijke dreadlocks ontstaan na enkele dagen. Het geurtje van L'Oreal Matt & Messy Shine-Free Sea Salt Spray vind ik dan weer een groot minpunt.
De Got2Be en L'Oreal zijn misschien wel geschikt voor haren die van nature al een slag hebben, maar mijn stijle lokken hebben het meest baat bij de Bumble and Bumble Surf Spray.