donderdag 31 januari 2013

Yes To Carrots shampoo

Al jaren heb ik lange lange lokken, en ik hou ervan. Het heeft ook erg lang geduurd eer ik een gepaste verzorging ontdekte. Een goede shampoo, conditioner of olie en stylingproducten vinden die ik stuk voor stuk goed vind, is al een hele opgave. Dat de producten nog steeds presteren indien in elkaars gezelschap gebruikt, een opgave die nog moeilijker te realiseren valt. Dat dacht ik althans, tot ik mijn holy grails ontdekte: Yes To Carrots shampoo, L'Oreal Matt & Messy Sea Salt Spray (review) en L'Oreal Mythic Oil (review).


De conditioner die ik het laatste half jaar gebruik is eigenlijk een masker van Gliss Kurr dat ik er niet zo erg lang op laat zitten. Voorlopig wel tevreden van, maar verzwaart toch wel mijn haar als ik die te vaak gebruik, nog steeds geen holy grail conditioner ontdekt dus. Vandaag bespreek ik mijn shampoo: Yes To Carrots shampoo.

Voor ik verder ga, beschrijf ik best eerst mijn haartype, zoals je je huidtype zou beschrijven voor je een huidproduct reviewt. In het algemeen heb ik vrij gemakkelijk haar. Het is lang en erg stijl. Een bad hairday heb ik volgens mij nog nooit meegemaakt. Door het gewicht hangt het door waardoor het iedere dag echt identiek ligt. Als ik net van de kapper kom, heb ik natuurlijk ietwat meer volume aan de haarwortels omdat er aan de uiteindes minder lengte of gewicht hangt. Dit is het enige. Ik heb er ook voor gekozen om mijn haar niet te kleuren. Ik hou van mijn haarkleur, en heb eigenlijk de rest van mijn leven nog om mijn haren te kleuren eenmaal ze beginnen grijs te worden. Dus eerst genieten van mijn natuurlijk kleurtje dat ik waarschijnlijk later toch niet zal kunnen nabootsen met eentje van een verpakking.

Vele shampoos maakten mijn haar ofwel te droog, ofwel net te vettig, ofwel zelfs extra gevoelig voor statische elektriciteit. Sommige irriteerden zelfs mijn hoofdhuid: ofwel had ik jeuk, ofwel was m'n huid vlak na het wassen zodanig uitgedroogd dat ik precies tijdelijk roos had. 


Ik ging online op zoek naar een oplossing en stootte op Yes To Carrots. De zoveelste shampoo die ik zou uitproberen. Het product is ontwikkeld door een relatief recent bedrijf uit San Francisco dat ernaar streeft om een zo natuurlijk mogelijke verzorging te ontwikkelen. Hun shampoo stal mijn hart om verschillende redenen: erg betaalbaar, relatief gemakkelijk verkrijgbaar, 99,4% natuurlijk, en nog eens efficiënt ook. Mijn haar wordt er letterlijk vrolijk van. Beter kan ik het niet beschrijven. Voor je het je afvraagt: deze shampoo ruikt absoluut niet naar wortels. In de verste verte zelfs niet. Het parfum is eerder erg subtiel, neutraal en licht. 

Mijn haren worden er aldus extreem vrolijk van. Ze zijn zacht maar tegelijk ook stevig en glanzen. Ze zijn precies wakker na een erg lang durende winterslaap. Vroeger waste ik mijn haren drie tot vier keer per week. Met de Yes To Carrots shampoo is dit nu twee tot drie keer per week. Dit reken ik ook als een grote vooruitgang. Volgens mij is dit allemaal te danken aan de natuurlijke samenstelling van de shampoo. Hij bevat geen parabenen, SLS/SLES, siliconen en andere synthetische toevoegingen. Parabenen kan je het best vergelijken met een conserveermiddel in voedingsproducten, op he eerste gezicht niet onmiddellijk schadelijk maar eigenlijk nergens goed. SLS/SLES zijn eigenlijk een type agressieve zuren die eigenlijk best vergeleken kunnen worden met detergent, gezond is dit niet. Siliconen leggen een laagje rond je haar waardoor het op het eerste zicht glans, maar eigenlijk is je haar 'verstikt' of net verzwaard door de opstapeling van de verschillende laagjes die dan opnieuw door een detergent verwijderd moeten worden, een vicieuze cirkel. Indien je meer wenst te weten over de ingrediënten of welke je best vermijdt, vrees niet om te vragen. Ik heb me ondertussen al genoeg verdiept in de materie maar wil in deze blogpost ook niet teveel afwijken.

Persoonlijk ben ik niet zozeer pro-natuur of je doorsnee geiten-wollen-sokken-girl. Als je niet allergisch bent aan een van deze type stoffen of er geen last van hebt, dan zie ik niet in waarom je ze zou moeten vermijden. Erg veel cosmetica bevat namelijk een combinatie van deze stoffen. Persoonlijk vind ik die gewoon niet zo erg fijn, daarom koos ik voor een zo natuurlijk mogelijke shampoo. Tot nu toe ben ik er erg tevreden van. Ik gebruik die nu ongeveer een jaar en ben voorlopig niet van plan om op zoek te gaan naar iets anders. Mijn haren en hoofdhuid zijn gelukkig, mijn lokken glanzen en zijn gezond.


Er bestaat ook een bijhorende conditioner. Zelfde verhaal als van de shampoo: natuurlijk, ... Deze vind ik geen uitblinker in zijn domein. Conditioner gebruik ik sowieso niet bij elke wasbeurt. En eerlijk, ik merk eigenlijk niet erg veel verschil als ik deze wel of niet gebruik. Heb ondertussen al een vijftal shampoo verpakkingen versleten, maar heb nog steeds een vijfde van mijn eerste conditioner verpakking. Het is een erg simpele conditioner met een, volgens mij, zo goed als verwaarloosbare toegevoegde waarde. Geen big aanrader dus.

En als laatste, voor mij het minst belangrijke: de packaging. De verpakking bevat maar liefst 500ml. Een heleboel product. Op zich super. Let alleen bij aanschaf op de houdbaarheidsdatum. Gezien deze shampoo geen parabenen bevat, kan die niet zo lang bewaard worden als andere shampoo's. Op de achterkant staan er instructies. Niet dat ik een handleiding nodig heb om mijn haren in te zepen, maar van de teksten op hun verpakking word ik 's ochtends toch wel een beetje vrolijk. Als ik tenminste fris genoeg ben om ze te lezen. 


Deze shampoo raad ik echt aan iedereen aan die al het Kruidvat assortiment probeerde en zijn ding niet vond. Na twintig jaar allerlei shampoo's uitgeprobeerd te hebben, ben ik zo erg blij dat ik eindelijk eens iets heb gevonden waar ik niets op aan te merken heb. Of misschien kan ik toch iets bedenken: deze is enkel verkrijgbaar in België in Essenza-winkels, en laat nu net de Essenza-winkel in mijn woonplaats de deuren gesloten te hebben...

Yes To Carrots Shampoo: - 500ml - 8,05 euro - Essenza
L'Oreal Mythic Oil: 125ml - 19euro - L'Oreal kapper
L'Oreal Matt & Messy Sea Salt Spray: 150ml - 4,79 euro - Kruidvat