donderdag 4 juli 2013

kwasten wassen met kwastenzeep Barbara Hofmann


Kwasten wassen, voor de meeste onder ons een karweitje, maar het moet gebeuren. Dagelijks of om de dag doe ik een spot-cleaning maar wekelijks probeer ik toch wel om mijn kwasten grondig te reinigen. In theorie doe ik dat best met babyshampoo. In praktijk vind ik dit net te lastig. Veel makkelijker is het om mijn natte kwast eventjes onder de kraan te steken, te dippen op de handzeep, en dan af te spoelen en te laten drogen. Helaas, om een of andere reden, is gewone zeep niet goed voor de haren van de kwasten. Vandaar ook het gebruik van babyshampoo. Babyshampoo vind ik gestuntel omdat ik dan per kwast een erwtje in mijn handpalm moet doen, enz... Veel te omslachtig. 

In Di zag ik deze kwastenzeep liggen. I-de-aal, dacht ik. Ik dip mijn natte kwasten toch het liefst in de handzeep om die dan wat in te masseren en uit te spoelen. Deze kwastenzeep van Barbara Hofmann is precies wat ik nodig had, maar niet wist dat het bestond. 

Hoe gebruik ik deze kwastenzeep van Barbara Hofmann?
Ik draai de kraan open zodat er een dun straaltje lauw water uit stroomt. Daarna steek ik kort mijn kwast eronder zodat die wat vochtig is. Eenmaal de kwast vochtig is, wrijf ik er zachtjes mee over de zeep. Als ik het gevoel heb dat er tussen de haartjes genoeg zeep zit, dan 'masseer' ik de zeep precies wat tussen de haartjes = ik knijp wat in de haartjes van mijn kwast. Wanneer ik het gevoel heb dat al de vuiligheid losgeweken is, spoel ik de kwast uit. 
Daarbij let ik op dat er absoluut geen water in de kwast zelf kan komen. Dus kwast zo verticaal mogelijk houden, met de haren naar beneden, en enkel de haren nat maken. Samengevat: vermijd water in de kwast zelf.
Eenmaal ik de kwast gewassen en uitgespoeld heb, leg ik die plat op een handdoek te drogen aan de lucht. Dus niet in de zon, op de radiator of met hulp van de haardroger. De lijm die de haartjes bijeenhoud zou wel eens kunnen loskomen anders.
Dit herhaal ik natuurlijk tot ik al mijn kwasten gewassen heb.
Wat me wel opviel was dat ik de zeep echt grondig moet uitspoelen. Een kwast voelde na een nachtje precies aan alsof ze maar net van onder de kraan kwam. Ik spoelde de kwast dus nog eens af waarna ze wel normaal opdroogde. 

Ik vind het alom een erg fijne zeep die echt past binnen mijn methode van kwasten reinigen. Ik ben lui en ik doe dat liever niet. Deze zeep helpt me erin om het op mijn luie methode te doen, zonder dat het al te lastig is en toch goed is voor mijn dierbare kwasten. Ik mag enkel niet vergeten om na het wassen de zeep erg goed uit te spoelen. 

Wanneer ik deze ooit moet terugkopen weet ik niet, want de zeep is echt 'huge' met zijn 100gram. De verpakking vind ik trouwens ook erg handig. De zeep zit precies in een metalen doosje waarin je de zeep netjes kan bewaren tot een volgende wasbeurt. Na het wassen van mijn kwasten, spoel ik de zeep goed uit om dan in zijn metalen doosje te leggen. Zonder het deksel weliswaar, leg ik de zeep te drogen bij mijn kwasten. Kwasten droog, deksel toe en in de lade tot de volgende wasbeurt.
De zeep ruikt precies naar citronella, maar tijdens het wassen en erna merk ik daar niets van, gelukkig maar.

Zoals je wel kan lezen, ben ik alvast een grote fan en zal ik met erg veel plezier deze zeep gebruiken en opgebruiken.

De kwastenzeep van Barbara Hofmann is verkrijgbaar in Di en kost ongeveer 6,50 euro. De juiste prijs kan ik me niet meer herinneren en het kasticket ben ik helaas kwijt. De zeep weegt 100gram.