donderdag 27 december 2012

Essie Sole Mate

Zwart is m'n favoriete kleur. Maar soms is dat teveel van het goede. Daarom ging ik op zoek naar een nagellak die zo goed als zwart is, maar het eigenlijk toch niet is. Erg donker maar toch een kleurtje. Ik stond stil bij Essie in Sole Mate.


Het is een erg diep donkerrood kleurtje. De ondertoon is eerder aan de koele dan warme kant. De formule lakt gemakkelijk, is net vloeibaar genoeg. Het borsteltje is breed en fantastisch, doet bijna al het werk al voor je. Twee laagjes volstaan op m'n korte nagels. Ik kan me goed inbeelden dat indien je nagels wat langer zijn, je voor drie laagjes gaat opdat je geen wit streepje hebt waar je nagellengte is. Sjew, moeilijk om dit precies te beschrijven.

Het lakje zelf is eerder jelly dan creamy. Persoonlijk heb ik het niet voor jelly lakjes, omdat deze in het algemeen een tikkeltje lastiger, streperiger en minder dekkend lakken dan creamy lakjes. Bij dit exemplaar valt dit nog goed mee. Je kan dit goed zien op de foto's waar ik de tweede laag niet zo aansluitend op de eerste laag heb aangebracht ter hoogte van de nagelriemen (cause i'm a talent - not!).


Het lakje droogt volgens mij net iets trager dan andere die ik bezit van Essie, maar misschien ligt dit aan mijn flesje in het bijzonder. Op de swatch foto's draag ik een base coat en twee laagjes Sole Mate. Geen topcoat dus. Naar mijn mening moest ik lang genoeg wachten op het drogen van de drie laagjes dat ik een topcoat er echt niet meer bij wou. Dit doet echter niets tekort aan de houdbaarheid. Het lakje vertoeft al vier dagen chipvrij op m'n nagels, en kan er volgens mij met gemak nog enkele daagjes in zo een goede staat op blijven.

Al bij al ben ik tevreden van dit kleurtje. Het is eens iets anders dan gewoon zwart.


Ik was eigenlijk eerder op zoek naar een donkerrood met blauwe ondertoon, meer bordeaux dat naar berry neigt. Maar dat is dit kleurtje duidelijk niet. Ik weet niet of ik het bordeaux-berry kleurtje bestaat en als ik het ooit zal vinden, maar in afwachting draag ik alvast deze Sole Mate.


Essie is te koop in o.a. Di en Kruidvat. Een flesje nagellak bevat 13,5ml en kost 10,99 euro.