maandag 31 december 2012

Byebye 2012, Hello 2013

Vanavond is het oudejaarsavond, morgen is het alweer een nieuw jaar. Wat vliegt de tijd, het was precies eergisteren nog oudejaarsavond 2011. Het voorbije jaar vloog letterlijk voor me voorbij, en eerlijk, erg veel heb ik niet aan mezelf kunnen werken. 'Want voornemens, dat is overbodig, als je je best genoeg doet, komt dat wel in orde...' Wel, nu denk ik er anders over. Dit jaar heb ik wel voornemens geformuleerd. En hopelijk kan ik binnen alweer een jaartje meedelen dat ik erin geslaagd ben het merendeel tot een goed einde te brengen. Hier mijn tips tot goede voornemens:

Het formuleren, definiëren en onder woorden brengen van de voornemens is, volgens mij, the key tot het tot een succesvol einde brengen. Op deze manier maak je je voornemens echt concreet en zijn ze veel gemakkelijker te onthouden, begrijpen en implementeren in je dagelijks leven. Dus ga op zoek naar de essentie van wat je eigenlijk echt wil, en formuleer die helder, duidelijk en concreet. Zeg niet: 'ik wil vermageren', maar: 'ik wil gezonder leven, minder snoep, vet en frisdrank, meer groenten, fruit en water'.

Verdeel je groot voornemen in kleine onderdelen. Deze kleine onderdelen worden in verschillende maar opeenvolgende stappen gerealiseerd. Eigenlijk zijn het een soort van vooropgesteld te behalen doelen. Tijdens het indelen in kleine onderdelen, denk je ook na over wat je wil bereiken. Vaak bied je jezelf dan al kleine oplossingen tot vragen of problemen, en realiseer je een pak sneller en makkelijker je doel.
Leg de lat ook niet al te hoog. Kleine onderdelen zijn vaak een pak makkelijker te realiseren. Op deze manier blijf je gemotiveerd om te volharden.

Schrijf je voornemens uit. Ik ging dat altijd wel onthouden, maar na pakweg twee weken wist ik er niets meer van en deed ik er ook niets meer aan. Bij het uitschrijven sta je er nogmaals bij stil en heb je voornamelijk iets om later nog op terug te vallen. Anderzijds is het een manier om in een later stadium terug te koppelen en te zien of je je wel hebt gehouden aan je voornemens, of er vooruitgang is, waar je nog moet bijbenen en waar je al met voldoening kan zeggen dat je in geslaagd bent.

Bij het formuleren van doelen kan je ook termijnen vooropstellen waarop je zal terugkoppelen en jezelf beoordelen. Makkelijke controlepunten zijn je verjaardag, het zomerverlof, Pasen, ... Kortom een datum die je normaal niet snel over het hoofd zal zien in je dagelijks leven en die zo meteen ook een connotatie meekrijgt. Een extra stimulans dus.

Wat ook kan helpen is thema's of onderverdelingen definiëren, stel je voor dat je iets over het hoofd zou zien anders... Bijvoorbeeld: werk of school, lief of gezien, persoonlijkheid, gezondheid, gewoontes, ...

Zoals altijd ben ik hiermee weer natuurlijk veel te laat begonnen. Eergisteren om precies te zijn. Maar beter laat dan nooit, denk ik dan. Ondertussen heb ik al enkele voornemens kunnen formuleren, maar ik laat het zeker niet hierbij. Komende week vervolledig en verfijn ik mijn lijstje sowieso. Ik wil er eerst nog eens goed over nadenken. Hieronder kan je een draft terugvinden van m'n voornemens voor 2013, in willekeurige volgorde:
  • Op tijd beginnen. Stel niet teveel uit tot het laatste nippertje;
  • Aan vooropgestelde planning houden: minder stress in m'n dagelijks leven door alles uit te voeren zoals gepland;
  • Afmaken waaraan ik begonnen ben. Volharden, ook al wegen de laatste loodjes een paar ton te zwaar. (Studies, projecten, rijbewijs, ...);
  • Minder chocolade en meer mandarijn, appel, nectarine, of perzik eten;
  • Rustiger zijn. Tot drie tellen voor ik een antwoord geef;
  • Meer water bij de wijn doen. Ikzelf ben absoluut niet perfect, integendeel.
  • Genieten van de kleine dingen;
  • Onthaasten;
  • De allerbelangrijkste is toch: me houden aan m'n planning. Ik plan enorm goed, maar dan zie ik dat al als het halve werk, en doe ik de andere helft niet meer.
Deze lijst moet ik zeker nog bijvullen. Heb er achteraf gezien nog niet genoeg over nagedacht. Anderzijds vind ik dat hij al lang en lastig genoeg is. Het moet ook nog haalbaar blijven, he... Ik slaap er nog enkele nachtjes over. Het komt niet op een dag. Ik heb in elk geval al iets om mee te beginnen.

De voornemens die ik voorbije jaar tot een goed einde bracht zijn niet zo veel, ik had ze ook niet opgeschreven tijdens het formuleren, dus daarom dat ik ze op een duur vergat en zeker niet meer kon aftoetsen. Dit waren de voornemens voor 2012 die ik me nog herinner en waarin ik slaagde:
  • Meer water drinken, tot 2l per dag; 
  • Meer bewegen. Ik realiseerde dit door meer te voet m'n bestemming te bereiken i.p.v. gebruik te maken van het gemotoriseerd vervoer. Sporten is echt m'n ding niet.
Zoals je ziet, zijn dit redelijk simpele, maar wat was het lastig voor me om water te drinken i.p.v. frisdrank. Nu zou ik niet meer zonder water kunnen en drink ik frisdrank sporadisch.

Ziezo, ik schreef mijn voornemens uit, en publiceerde ze zelfs op het wereld wijde web. Nu moet ik me er wel aan houden en zal ik ze zeker minder makkelijk uit het oog verliezen. Hopelijk kan ik volgend jaar met trots meedelen dat ik in de meeste geslaagd ben.

Wat aan deze post ontbreekt zijn prentjes en beautystuff. Ze staan er inderdaad niet expliciet in, maar deze tekst zou tot een impliciete beauty kunnen leiden. En schoon van binnen, is extra schoon van buiten :) Je weet wel, schoonheid van binnen straal je uit, of iets in die genre. Ziezo. 

Indien je nog iets leuks wenst te lezen over 'How To: Voornemens', neem dan zeker een kijkje bij Whispers through the Web. Als ik die post bekijk, realiseer ik me net dat de zijne er een pak strakker, korter en overzichtelijker uitziet en dat ik de mijne zou moeten herwerken, maar ik bedenk net: vergeet je eigenheid en persoonlijkheid niet, iedereen is anders en goed in wat hij doet op zijn eigen manier.

Ik wens iedereen alvast een spetterend 2013, moge al jullie dromen en wensen uitkomen, mag iedereen een vlekkeloze gezondheid hebben. Dit zijn misschien wel DE grootste clichés, maar al de rest komt dan letterlijk vanzelf in orde, als je er je best voor doet.

Veel plezier en goed gevier vanavond en in het komende jaar!


Ik kon het toch niet laten. Dus, hiermee ben ik vandaag bezig: Gezien het dikke feest is, wil ik ook er wat feestelijker  uitzien. Mijn make-up wil ik subtiel houden, daarom wil ik bling bling op de nagels. Of toch iets wat ik het hele jaar lang niet draag. Ik smeerde 4 top coats over m'n meer dan een week oude Essie Sole Mate, *klik*, waar ik het al over had. Let niet op de crappy Sole Mate. Hij ligt er al meer dan een week op. Mijn nagelverzorging dateert dus ook van toen.
van L naar R: Essence Colour & Go in 105 party princess, Essence Special Effect Topper Soft Touch in 07 soft touch, Essence Special Effect Topper Multi Sparkling in 08 night in vegas, Essence Special Effect Topper in 12 holo topping, please!
Wat een opsomming, ik ben er dus nog steeds niet aan uit. Ah, het wordt misschien toch nog een nude nagelkleurtje en wat specialere oogmake-up...

Gelukkig nieuwjaar!