maandag 28 januari 2013

Bi-Phase Waterproof Oog Make-Up Remover

Een waterproof make-up remover moet voor mij aan enkele erg eenvoudige voorwaarden voldoen. Een goed doorweekt wattenschijfje zou na enkele seconden op m'n ogen de make-up los moeten maken om dan zonder al te veel wrijven of boenen de make-up eraf te halen. Daarbij verwacht ik tevens dat het product niet prikt in de ogen, geen vettig laagje achterlaat en ook achteraf geen wazig zicht veroorzaakt. Dit voor zowel niet-waterproof als waterproof make-up. De gestelde voorwaarden lijken me erg aannemelijk. Ik onderwierp Kruidvat's Oog en Lip Make-Up Remover en L'Oreals's Zachte Oog- en Lipreingigingslotion aan de test.

Ik draag niet al te zware oogmake-up. Dagelijks draag ik zwarte mascara, soms wat zwart oogpotlood of eyeliner erbij om mijn oog te definiëren. Soms waterproof, meestal niet. Zware of zwarte smokey eyes vermijd ik omdat het afhalen 's avonds ervan me afschrikt.

Beide make-up removers zijn tweefasig. Dit houdt in dat ze uit een blauwe en transparante vloeistof bestaan. Deze moeten goed door elkaar geschud worden. Ik schud ze goed vooraleer ik een wattenschijfje ermee doordrenk. Het wattenschijfje leg ik enkele seconden op mijn oog, zodat het product de make-up kan losweken zodat ik die er dan voorzichtig af kan wrijven. Tot mijn grote teleurstelling slaagt geen enkel van beide producten daarin. Goed boenen blijkt achteraf toch nodig te zijn. Op zowel waterproof als niet-waterproof make-up is de werking hetzelfde. Er blijft telkens wat make-up achter tussen mijn wimpers, aan de wortels. Ook blijft er een licht zwarte waas rond mijn ogen, net zoals een licht vettig laagje. Gelukkig prikt geen van beide in de ogen. L'Oreals's Zachte Oog- en Lipreingigingslotion werkt net wat sneller dan Kruidvat's Oog en Lip Make-Up Remover. Bij L'Oreal's remover gebruikte ik per oog een voor- en achterkant van een wattenschijfje, terwijl voor Kruidvat's remover ik een tweede wattenschijfje, enkel aan een kant, nodig had voor de laatste restjes te verwijderen. Beide removers ontgoochelden me, Kruidvat's remover wat meer dan die van L'Oreal. Ik blijf dus flink verder zoeken naar een waardige waterproof make-up remover. Misschien ben ik in deze beoordeling te streng, maar ik verwachtte meer van beide producten.

Tot nu toe probeerde ik ook demaquillage lotions en oliën. Eentje die voor mij echt wel voldoet aan de voorwaarden is van Elizabeth Arden. Helaas is die in België niet zo gemakkelijk te verkrijgen. Ik kocht die in Kruidvat vorig jaar in een geschenkverpakking, tesamen met een mascara. Elizabeth Arden's remover voldoet wel aan mijn eisen: een doordrenkt wattenschijfje laat ik enkele seconden op m'n ogen rusten zodat de make-up 'afgebroken' kan worden. Dan wrijf ik voorzichtjes enkele malen heen en terug, zonder te boenen, en klaar is kees. Jammergenoeg vind ik die nergens in Belgie of in onze buurlanden en ben ik er erg spaarzaam mee.


Kruidvat's Oog en Lip Make-Up Remover bevat 150ml en kost 1,99 euro. L'Oreals's Zachte Oog- en Lipreingigingslotion bevat 125ml en kost 3,59 euro. Beide zijn verkrijgbaar in het Kruidvat.